نقش طبیعت بر لباس عشایر/«تومان کوینگ» اصالت حیات در کوهستان است
نقش طبیعت بر لباس عشایر/«تومان کوینگ» اصالت حیات در کوهستان است
اردبیل – عشایر ایل شاهسون یکی از بزرگترین جوامع ایلی کشور محسوب میشود که غنای تاریخی و فرهنگی خود را همچنان حتی در پوشش زنان و مردان حفظ کرده است.
خبرگزاری مهر، گروه استانها- ونوس بهنود: باد میوزد از لابهلای صخرههای خاکستری و با عبور از علفهای سبز و گلهای زرد به دامن دخترک عشایر نرمهای موج میبخشد.
رنگ و طرح روسری و پیراهن بلند، در کنار دامن چیندار چهره قاب گرفته طبیعت را تغییر داده است. انگار که دخترک عشایر میخواهد رنگ طبیعت را کامل کند.
عشایر ایل شاهسون استان اردبیل شامل ۴۳ طایفه است و به لحاظ جمعیتی و تأثیرگذاری در تولیدات دامی و کشاورزی و صنایعدستی بخش مهمی از اقتصاد استان را به خود اختصاص داده است.
شاهسون در دامنه کوههای سبلان ییلاق و در دشت مغان از جمله حومه شهرستانهای مشگین شهر و گرمی قشلاق میکند.
آدابو رسوم زندگی، نحوه لباس پوشیدن، نحوه مدیریت جامعه ایلی مجزا و متفاوت از شهر است و شاید بتوان گفت ایل شاهسون جزو نادر جوامع است که توانسته در مقابل تحولات تاریخی و تکنولوژی و تغییر سبکهای زندگی پردوام عمل کرده و رسوم کهن خود از جمله آداب و شکل لباس پوشیدن را حفظ کند.
به عقیده جامعه شناسان یکی از مهمترین مؤلفههای حفاظت از فرهنگ بومی یک منطقه نوع البسه انتخابی مردم ساکن است. چراکه لباس گواه بخش مهمی از فرهنگ، سنتها و باورهایی است که با دیده شدن میتواند به سادگی انتقال یابد.
لباس به دلیل در دسترس بودن، دیده شدن و به دلیل تأثیرگذاری بیش از سایر ابزارهای انتقال فرهنگ، اهمیت ویژهای در جوامع دارد و نگاهی به لباس زنان و مردان ایل شاهسون به واقع نشان میدهد که لباسهای بومی این ایل اصالت حیات در کوهستان و پیوند با طبیعت است.
لباس ۹ تکهای که همواره پوشیده میشود
بیش از مردان، لباس زنان عشایر در طرح، نقش، زیورآلات و حتی تعداد ساکنان شهرها را بهتزده میکند.
لباس بانوان ایل شاهسون که نمودی از فرهنگ جاری و سنتها و باورهای این ایل است از ۹ تکه مجزا تشکیل میشود و زنان عشایر همواره تمامی این ۹ تکه را به تن دارند.
محقق ایل شاهسون شهروز جدید مغانلو در کتاب دلبافته های خود تکههای لباس را شامل پیراهن(کوینگ)، تنبان یا دامن شلیتهای(تومان)، روسری(یایلیق)، چارقد روی یایلیق(آلین یایلیقی)، عرقچین(آرخچن)، نیم تنه ساده مورد استفاده در زمستانها(یل)، جلیقه بیآستین(جلقا)، جوراب و کفش(باشماق) عنوان کرده است.
وی با بیان اینکه پیراهن زنان ایل شاهسون از رنگهای متنوع و شاد تشکیل شده است، اضافه کرد: لباس محلی تحت نام کلی تومان کوینگ شناخته میشود.
نکته کلیدی مورد تأکید این پژوهشگر تهیه لباس به همت خود زنان است بطوریکه در گذشته بیشترین زحمت تهیه و دوخت لباس توسط خود زنان عشایر کشیده می شد.
جدید مغانلو تأکید دارد که برای تهیه نخ از جهره و داراغ و برای دوخت کوینگ از سوزنهایی با شماره و سایزهای متفاوت استفاده می شد و یا برای تولید آرخچن، جوراب و یل از میلههای چوبی استفاده میکردند.




خانه ها برای زیستن است نه برای نگریستن . بنابراین کاربردشان مهمتر از شکل ظاهریشان می باشد, مگر آنکه هر دو نکته در یک خانه جمع شده باشد